MBCT – Mindfulness Basat en Teràpia Cognitiva

Que és?

MBCT (Mindfulness Basat en la Teràpia Cognitiva) va ser desenvolupat principalment com un protocol de tractament per prevenir la recaiguda en la depressió. Zindel Segal, Mark Williams i Teasdale es van basar en part en el programa de MBSR, desenvolupat per Jon Kabat-Zinn.


En què consisteix?

En l’MBCT l’enfocament es basa en la idea que ser conscient del moment present, i no centrar-se en el passat o en el futur, permet que el pacient sigui més apte per fer front als problemes que la vida ens planteja.

En l’MBCT es generen períodes de reflexió per ajudar els participants a reflexionar sobre les seves experiències i facilitar el coneixement en relació amb la manera com reaccionen i responen a les experiències que troben durant les pràctiques de meditació i durant la seva vida formal.

No és relaxació, les sessions poden provocar sentiments de relaxació, o pot ser que no. En l’MBCT aprenem a deixar enrere les expectatives, les nostres maneres habituals de fer, sentir i pensar i especialment aquells sentiments, pensaments o accions que impliquin algun tipus de duresa amb nosaltres mateixos.


Beneficis?

Els beneficis de MBCT se centren en tres àmbits principals:

  • Identificació dels nostres pilots automàtics (desenvolupament de la capacitat d’atenció, ser conscients de les nostres maneres habituals d’interaccionar amb nosaltres mateixos i amb el món).
  • Acceptació i valoració dels pilots automàtics (millora d’habilitats d’intel·ligència emocional i social com ara la regulació emocional).
  • Adaptació i generació de noves conductes (capacitat d’establir nous vincles intra e interpersonals).

A qui va dirigit?

Se’n poden beneficiar totes aquelles persones que considerin que els patrons de conducta que estableixen amb l’entorn no són beneficiosos per a ells ni per als demés.

Tot i que l’MBCT original va ser creat per a pacients diagnosticats clínicament amb algun trantorn depressiu la versió que oferim a l’Espiral està pensada per a tot tipus de públic sense necessitat de tenir un diagnòstic mèdic.


Nivell: Principiant

Compromís: 8 sessions en grup de 1,5h (una a la setmana) + 30 o 40 minuts al dia per a la pràctica personal dels exercicis.

Impartit per: Aleix Boronat (Mentor en Mindfulness MBSR, MBCT, MBCE i MBGE, Professor de Ioga i Meditació i Terapeuta Gestalt)